El Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana –CACV– ha obert una investigació per aparent mala praxi sobre la cobertura d’À Punt de la manifestació d’aniversari de la DANA celebrada el passat dissabte 25 d’octubre a València.
El CACV ha aprovat este matí requerir a la direcció d’À Punt informació exhaustiva sobre la cobertura realitzada, al considerar que podria haver incomplit la seua “missió específica de servei públic essencial” així com l’obligació de “garantir a la ciutadania l’accés a una informació de proximitat i veraç”, que li atribueix la Llei 2/2024, de 27 de juny, de la Corporació Audiovisual de la Comunitat Valenciana
A més, la mateixa norma obliga a À Punt a “actuar amb criteris de respecte i defensa de l’ordenament constitucional i estatutari”, com és el dret de la ciutadania a rebre informació i la garantia d’accés als mitjans de comunicació públics dels grups socials i polítics significatius, que recull l’article 20 de la Constitució Espanyola.
El Consell de l’Audiovisual ha obert la investigació sota el marc competencial de la Llei 10/2018, de 18 de maig, de creació del Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana, que li atribueix les competències de “garantir el compliment de la missió de servei públic dels mitjans de comunicació públics” (article 4d) i “defensar els drets de la ciutadania establerts en la legislació vigent” (article 4g).
A més, el Reglament d’organització i funcionament del CACV reconeix l’obligació del Consell de l’Audiovisual de “vetlar pel respecte dels drets, llibertats i valors constitucionals i estatutaris en l’àmbit dels mitjans de comunicació de la CV”, així com la d’advertir davant l’observança de males pràctiques en matèria de continguts i publicitat”.
L’esmentada convocatòria reunia nombrosos elements per a ser considerada un esdeveniment digne d’una cobertura especial, en compliment de la condició de servei públic essencial de la radio i televisió valenciana: les 229 persones que perderen la vida arrossegades pel fang; l’assistència multitudinària a la convocatòria (estimada en més de 50.000 persones) i el fet que fora una cita convocada per desenes d’organitzacions del teixit associatiu valencià; els milers de persones i centenars de serveis i infraestructures, pobles i comarques que es veren afectades de diferents maneres; la commoció ocasionada al poble valencià; el fet de celebrar-se en una data assenyalada com el primer aniversari de la barrancada que va arrasar diferents poblacions i comarques valencianes.
En compliment del procediment iniciat, el CACV estudiarà escrupolosament la cobertura realitzada, les denúncies rebudes i la informació facilitada per À Punt per tal d’emetre l’advertència o resolució que considere oportuna, en el marc de les seues competències regulatòries.
La falta de cobertura d’este esdeveniment, que per contra va rebre l’atenció en directe d’altres televisions valencianes, i de nombroses televisions nacionals i internacionals -com la BBC-, és l’assumpte sobre el que el CACV ha rebut més denúncies des de la seua creació.
Cal recordar que existeix un canal directe per a denunciar mala praxis o incompliments legals al sector audiovisual a través de la web del CACV i la seua oficina de defensa de l’audiència:
https://cdacv.es/es/oficina-de-la-audiencia/

